Igračke za decu

Početna  >  Igračke  >  Deca

Vozila  |  Drvene  |  Plišane  |  Edukativne

Igračke za decu

Kada pomislimo na reč igračka, prva asocijacija je radost. Opšte je poznato da igračke postoje decenijama i da su mnogim domovima doneli sreću i radost.

Još od davnina su postojali razni oblici igračaka. Na primer, 1970. igračke su pravljene od metala i drveta dok se sada većinski prave od plastike.

Neki će smatrati parče drveta igračkom, neki video igricu a za nekoga je onaj plišani meda sa kojim se baka nekada igrala idealan primer najboljeg prijatelja. Igračke nas čine srećnim, igračke nas ponekad i uplaše, ponekad su one baš ono što nam treba za utehu u teškom periodu, bezbedno je reći da svaka igračka ima svoju svrhu i da su itekako one jako bitan deo naših života.

Deca izuzetno brzo uče, za njih je svet jedan veliki talas znanja i ono što im pomaže da prikupe to znanje kao i da ga primene su u glavnom igračke. Kako se dete razvija tako se razvija i njegov tok razmišljanja,. Moramo imati na umu da kao mali mi i dalje nemamo razvijenu sposobnost komuniciranja rečima. S toga pre koristimo simbole, te je bezbedno reći da nam je u tom trenutku čulo dodira najbolji prijatelj.

Često primetimo da mala deca ( bebe) vole da pipaju sve i da se na taj način upoznaju sa materijama ispred sebe. Isto tako, tim opipavanjem oni uče i kako da se ponašaju prema ljudima i pohode prema predmetima. Naravno oni to ne rade sami, već uz pomoć svojih roditelja koji ih takoreći, usmeravaju na pravi put.

S obzirom na količinu vremena koje deca provode igrajući se sa igračkama, deluje čudno da je tako malo pažnje posvećeno njihovom razvoju. Još je iznenađujuće da očigledna razlika između kognitivnih sposobnosti devojčica i dečaka, posebno što se tiče prosečno veće sposobnosti dečaka za prostorne i matematičke zadatke ili talenta devojčica za empatiju i jezik.

Postoje nepisana pravila. Na primer, bojimo zidove spavaće sobe u roze za devojčice i plave za dečake, kupujemo frili haljine za devojčice i majice superheroja za dečake. Isto tako se od malena zna da su lutke beba za devojčice a autići za dečake i time ta ista deca grade svoju ličnost. Zato ćemo često primetiti da devojčicama mame i tate od malena ( čak i dok smo bebe) uzimaju lutke beba kako bi ih naučili kako se brine o detetu, time dete gradi svoj takozvani majčinski instinkt ali isto tako i uči da bude pažljiv prema svojoj okolini. Takođe se često primeti da dečacima isto tako uzimaju lego kocke ili pak autiće kako bi kasnije iste te talente primenili u svojim kasnijim godinama i stvorili afiniteta prema vožnji i saobraćaju kao i popravljanju i zanatu.

Pored toga što su bezbedne (pogledajte Bezbednost i dečije igračke u nastavku), dobre igračke za malu decu moraju da se podudaraju sa njihovim fazama razvoja, tj da igračka dođe u pravom trenutku.

Mnogi bezbedni i odgovarajući materijali za igru su besplatni predmeti koji se obično nalaze kod kuće. Kartonske kutije, plastične činije i poklopci, kolekcije plastičnih zatvarača za flaše i druga "blaga" mogu da koriste na više načina deca različitog uzrasta. Dok čitate sledeće liste predloženih igračaka za decu različitog uzrasta, imajte na umu da se svako dete razvija individualnim tempom. Stavke na jednoj listi – sve dok su bezbedne – mogu biti dobar izbor za decu koja su mlađa i starija od predloženog uzrasta.

Igračke za malu decu ( uzrasta do 6 meseci)

Bebe vole da gledaju ljude – prate ih očima. Obično više vole lica i jarke boje. Bebe mogu da dosegnu, budu fascinirane onim što njihove ruke i stopala mogu da urade, podignu glavu, okrenu je ka zvukovima, stave stvari u usta i još mnogo toga!

Dobre igračke za malu decu:

Stvari za kojima mogu da posegnu, drže, sisaju, tresu, prave buku sa – zvečkama, velikim prstenovima, stiskanjem igračaka, igračkama za zube, mekim lutkama, teksturiranim kuglicama i vinilom i knjigama za daske.

Stvari koje treba slušati – knjige sa dečjim rimama i pesmama, kao i snimci uspavanki i jednostavnih pesama.

Stvari koje treba pogledati – slike lica okačenih tako da ih beba može videti i prepoznati lik.

Idealne igračke za starije bebe ( između 7 i 12 meseci)

Starije bebe su pokretači – obično idu od prevrtanja i sedenja, do skutanja, skakutanja, šunjanja, izvlačenja sebe i stajanja. Oni razumeju sopstvena imena i druge uobičajene reči, mogu da identifikuju delove tela, pronađu skrivene predmete i stave stvari u kontejnere i iz njih.

Dobre igračke za starija bebe:

Lutke, plastična i drvena vozila sa točkovima i igračke na vodu. Nekako su deca u tim godinama i dalje u fazi privikavanja na život, uče tako što gledaju i upijaju sve oko sebe.

Stvari koje treba izbaciti i izvaditi – plastične činije, kugle i posude.

Stvari koje treba graditi – veliki meki blokovi i drvene kocke.

Stvari za korišćenje njihovih mišića - velike loptice, guranje i povlačenje igračaka, puzanje.

Igračke za decu starosti do prve godine

Jednogodišnjaci su u pokretu! Obično mogu mirno da hodaju, pa čak i da se penju stepenicama. Uživaju u pričama, govore svoje prve reči, i mogu da se igraju pored druge dece (ali još uvek ne sa!). Vole da eksperimentišu – ali je potrebno da odrasli budu pored.

Dobre igračke za 1-godišnjake:

Knjige sa ilustracijama su jedni od favorita kad su jednogodišnjaci u pitanju. Snimci sa pesmama, rimama, jednostavnim pričama i slikama su takođe odlični.

Stvari koje pomažu kreativnosti – Široki markeri, bojice i veliki papir

Stvari za pretvaranje sa – telefonima igračaka, lutkama i krevetima za lutke, kolicima za bebe i kolicima, priborom za oblačenje (šalovi, tašne), plišanim igračkama, plastičnim životinjama i plastičnim i drvenim "realističnim" vozilima

Stvari koje treba izgraditi sa – kartonskim i drvenim blokovima (mogu biti manje od onih koje koriste odojčad – 2 do 4 inča)

Stvari za korišćenje njihovih mišića – slagalice, velike table, igračke sa delovima i velike i male loptice

Igračke za dvogodišnjake

Deca veoma brzo uče jezik i imaju neki osećaj opasnosti. Ipak, oni rade dosta fizičkih "testiranja": skaču sa visine, penju se, vise o ruke, kotrljaju se itd. Imaju dobru kontrolu ruku i prstiju i vole da se igraju sa malim predmetima. Samim tim bezbedno je reći da su kreativne igračke favoriti medju dvogodišnjacima.

Favoriti su sledeći:

Stvari pomoću kojih se rešavaju problemi – drvene slagalice (sa 4 do 12 delova), blokovi koji se kače zajedno, objekti za sortiranje (po veličini, obliku, boji, mirisu) i stvarima sa kukama, dugmad i kopče. 

Stvari za pretvaranje i izgradnju – kockice, manje transportne igračke, građevinski kompleti, nameštaj veličine deteta (kuhinjski kompleti, stolice, hrana za igru), odeća za oblačenje, lutke sa priborom, lutke i igračke za igru na pesku i vodi.

Stvari koje razvijaju kreativnost – Vodene boje, bojice i flomasteri, velike četke za farbanje, papir za crtanje i slikanje. Makaze veličine deteta sa tupim vrhovima, tabla i kreda, instrumenti ritma.

Slikovnice sa više detalja su bolje od knjiga za mlađu decu.

Raznovrsna muzika je odlična za decu!.  Vitno je shvatiti da su deca u toku ovog uzrasta jako vizuelna i da najbolje uče uz audio i vizuelne primere.

Igračke za decu uzrasta između 3 i 6 godina ( predškolski uzrast)

Sada je vreme da naglasimo  deljenje i interakciju sa vršnjacima. Deca u ovoj starosnoj grupi su takođe spremna za više aktivnosti i igračaka koje podstiču kretanje i koordinaciju.

Predškolci i deca koja idu u obdaništa imaju bolju i veću pažnju od beba.

Obično puno pričaju i postavljaju mnoga pitanja. Vole da eksperimentišu sa stvarima i sa svojim još uvek novim fizičkim veštinama. Vole da se igraju sa prijateljima i ne vole da gube!

Najbolji primeri igračaka za decu ovoga uzrasta su dosta kreativnog tipa. Uzmimo za primer puzle koje poseduju 12 ili 21 komada puzli. Sa njima deca mogu da podstiču svoju kreativnu i razvijau svoju intelektualnu stranu. Edukativne igračke su idealne za ovaj uzrast pošto u ovom periodu deca razvijaju svoj tok razmišljanja.

Kreativan tip igračaka je takođe dobar način da mlađa deca razviju svoje talente ( vodene boje, kao i akrilne, plastelin, glina i voštane bojice). Ovim tipom igranja deca bude svoju potencijalnu umetničku stranu, a nakon par godina postoji verovatnoća da će deca razviti želju da idu u umetničku školu, ili da se bave slikanje, crtanjem i ostalim tipovima primenjene umetnosti.

Igra je ključna za podsticanje emocionalnog, društvenog i kognitivnog rasta. Jezgro je izgradnje hrabrosti jer deca koriste maštovitu igru da se suoče sa svojim strahovima i prevaziđu izazove. Igračke su alati igre i zato se takođe moraju smatrati neophodnim za razvoj deteta.

Beki Frensis, profesorka obrazovanja na Univerzitetu Roehampton, veruje u to.

"Različiti tipovi igračaka daju različite poruke o tome šta je prikladno za dečake i devojčice da rade i imaju različite edukativne sadržaje - oba elementa su važna i možda će kasnije imati uticaja na školovanje i izbor karijere", kaže ona.

Mala studija koju je sprovela otkrila je da dečaci imaju tendenciju da dobijaju igračke koje uključuju akciju, izgradnju i mašineriju, dok su devojčice usmeravane ka lutkama i uočena "ženstvena" interesovanja, kao što je frizerski salon.

Činilo se da dečaci treba da prave stvari i rešavaju probleme, a devojčice treba da budu brižne i negovane, kaže ona.

Takođe, stereotipne "igračke za dečake" imaju tendenciju da budu edukativnije, tvrdi ona. "Igračke za dečake imaju tendenciju da sadrže didaktičke informacije, sa tehničkim instrukcijama i uklapanjem stvari zajedno sa Legom i Mekanom, dok igračke za devojčice imaju tendenciju da budu u blizini maštovite i kreativne igre, koje razvijaju drugačije veštine", kaže ona.

Bićete zapanjeni onim što ćete saznati o svom detetu dok ulazite u njen svet kroz igru. Videćete svet sa njene tačke gledišta dok se kreće svetom savršeno stvorenim samo da bi se uklopio u njegove ili njene potrebe. Steći ćete potpunije razumevanje njegove perspektive jer će on kroz reči izražavati svoje stavove, iskustva, pa čak i frustracije.

Deca su uvek radoznala da istražuju i uče nove stvari. Oni su stalno zainteresovani za svet oko sebe i njihovo aktivno istraživanje prirode je deo odrastanja. Roditelji mogu da pomognu svojoj deci da rastu i razumeju svoju okolinu tako što će im kupiti edukativne igračke. Edukativne igračke podržavaju razvoj dece povećanjem IQ-a, zadovoljavanjem njihove radoznalosti, pomažući im da uče o svetu oko sebe dok su na sve to odličan izvor zabave.

Različiti dizajni edukativnih igračaka takođe podstiču kreativnost kod dece. Roditelji moraju da izaberu odgovarajuće igračke za svoju decu u zavisnosti od njihovog uzrasta. Za mlađu decu, raznobojne igračke će pobuditi njihovo interesovanje, dok složene igračke kao što su drvene slagalice mogu da oštete pažnju.

Složićemo se da su sa decom i igrom opcije raznovrsne, dobra stvar je da ako se samo malo potrudimo, uspećemo da nađemo onu idealnu kombinaciju koja će naše/vaše dete usrećiti i obrazovati u isto vreme.

Ali šta je sa svim tim obrazovnim institucijama? Ne postoji ništa što možete da kupite ili uradite što će pripremiti vaše dete za vrtić (ili život!) više od vremena koje provodite čitajući, slušajući i igrajući se. Najveći poklon koji možete dati svom detetu je besplatan. A to bi bilo pažnja i vreme koje mu posvećujete, bilo to kroz edukativnu igru, kreativnu igru ili kroz prostu igru uz njenu ili njegovu omiljenu igračku, koju verujem da svako poseduje.